اصلی ترین مواد تشکیل دهنده عطر :
تعریف عطر:هر مخلوطی از مواد معطر دلپذیر همراه با یک حامل مناسب را می‌توان عطر نامید. گران‌ترین عطرهای جدید نه کاملاً سنتزی و نه کاملاً طبیعی هستند. بهترین محصول هنری، مخلوطی قطعی از هردو است تا عطر را طبیعی نمایش دهد. قیمت را کاهش دهد و به مصرف‌کننده هنگام استفاده خاطرات خوشی القا نماید.
1-منابع عطرسازی سه دسته اند؛
1 -1- گیاهان
1-2-منابع حیوانی
1-3-منابع مصنوعی.

1-1-1- منابع گیاهی:
گل‌ها شامل گل سرخ، مریم، میخک، یاس، محمدی و ابریشم می باشد.برگ‌ها شامل بنفشه، نعناع هندی، رزماری، مرکبات، گوجه‌فرنگی و علف خشک است. ریشه‌ها و ساقه‌های زیرزمینی شامل ریشه درخت جوز و زنجبیل می باشد.
دانه‌‌ها شامل گشنیز، زیره، کاکائو، هل و بادیان می شود . میوه‌ها از جمله تمشک، توت فرنگی، سیب، مرکبات، وانیل و فلفل شیرین است. روغن چوب درختان (سرو، عرعر، کاج و صنوبر) و صمغ بوته (کندر، درخت گل حنا)

1-2-1- منابع حیوانی:
مشک که از نافه آهوی ختن گرفته می‌شود. کاستوریوم از کیسه سگ آبی آمریکای شمالی به دست می‌آید. عنبر سائل ،ماده چربی مانندی که از نهنگ عنبر به دست می‌آیدو عسل. همچنین یکی از مشهورترین و مؤثرترین موادی که در ساخت عطرها به کار می‌رود از بدن حیوانی به نام سیویت استخراج می شود که به آن سیوتون گفته می شود.
این حیوان که از انواع گربه سانان است در آفریقای جنوبی و اتیوپی زندگی می‌کند و به دلیل مفید و موثربودن ماده ای که از تن او استخراج می شود حیوان بسیار ارزشمند و حفاظت شده ای است.

1-3-1- منابع مصنوعی:
مواد معطر ساختگی از ترکیبات ارگانیکی هستند که از فرآورده‌های نفتی و یا صمغ درخت کاج به دست می‌آیند.
2- اجزای تشکیل‌دهنده عطرها عبارت انداز:
2-1- حامل یا حلال
2-2- مواد تثبیت‌کننده
2-3- عناصر خوشبو.

2-1-1:بخش اول مواد حلال در عطر ها:
یکی دیگر از پایه های بسیار مهم و اساسی در ساخت عطر ها حلال ها هستند. حلال ها انواع مختلفی دارند و بسته به غلظت و میزانی که با عصاره ی عطرها ترکیب می شوند آن عطر را ماندگار یا فرار می‌کنند.
آب و الکل دو ماده ی حلال مورد استفاده در عطرها هستند و با رقیق کردن آن می‌توانند قدرت پخش کنندگی عطر را بهبود بخشند. بدون وجود حلال ها غلظت عطر ها به قدری خواهد بود که برای استشمام رایحه ی آن ها باید بینی خود را به محل استعمال عطر بسیار نزدیک کنید.
شاید جالب باشد که بدانید عموماً عطرها بین ۱۰ تا ۲۵ درصد عصاره ی خالص دارند و مابقی حجم آن ها را حلال ها تشکیل می دهند.

2-2-1-بخش دوم تثبیت کننده ها :
تثبیت کننده ها ماده ی مهم دیگری هستند که در ساخت عطرها به کار می روند. این مواد می‌توانند قدرت ماندگاری یک رایحه را بهبود بخشند و وجود آن ها در عطرها بسیار حیاتی و میزان مورد مصرف آن ها دقیقاً همان چیزی است که تعیین می‌کند یک عطر تا چه میزان مرغوب و باثبات است.
معمولاً تثبیت کننده ها روغن های خاصی هستند که از مواد طبیعی مختلفی به دست می‌آیند. صمغ بعضی از درختان نیز به عنوان تثبیت کننده در عطرها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
یکی از معروف ترین و پرکاربرد ترین گیاهانی که روغن آن به عنوان تثبیت کننده ی بوی عطر مصرف می شود چوب صندل است. صندل نوعی درخت است که از چوب و تنه ی آن مصارف مختلفی می شود و خاصیت دارویی بسیاری دارد.
به جز عطرها روغن صندل در کرم های پوستی نیز استفاده میشوند و علاوه بر رایحه ی خوش خواص درمانی طبیعی نیز دارد.
بدون شک آنچه در این مقاله خواندید تنها بخشی از موادی بود که در ساخت عطرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرمول خلق یک رایحه در حقیقت جزو با ارزش ترین و مهم ترین دارایی یک کمپانی عطرسازی است. بنابراین شاید هرگز میزان دقیق موادی که در تولید یک عطر به کار برده می شود و ریز جزئیات موادی که در ساخت آن اودکلن استفاده می شود فاش نشود.
اما به هرحال هر محصولی یک روند اصلی ساخت دارد که در مورد عطرها آنچه مطالعه کردید بخش اصلی پروسه ی تولید آن‌ها است.
2-3-1-بخش سوم: عناصر خوشبو
یشتر مواد خوشبو که در عطرسازی مصرف می‌شوند در سه مجموعه قرار می‌گیرند: (۱) روغن‌های اسانسی، (۲) مواد مستقل، و (۳) مواد شیمیایی سنتزی یا نیم سنتزی.
روغن‌ های اسانسی
روغن‌های اسانسی را می‌توان روغن‌های خوشبوی فرّاری با اصل گیاهی دانست. البته باید میان روغن گل‌های طبیعی به‌دست‌آمده از عطر گیری با روغن‌های جاذب یا استخراج توسط حلال و روغن‌های اسانسی بازیابی شده توسط تقطیر تفاوت قائل شد.
روغنهای اسانسی در اصل در آب نامحلول و در حلالهای آبی محلول هستند.همان طور که در مورد گلاب و عصاره بهار نارنج دیده می شود مقدار کافی روغن ممکن است در آب حل شود و بوی تندی به محلول بدهند .
روغنهای اسانسی در غنچه ها ؛ گلها ؛ برگها ؛ پوست ؛ ساقه ؛ میوه ؛ تخمها ؛ چوب ؛ریشه ها و ساقه های زیر زمینی و در برخی از درختان در ترشح صمغ روغنی یافت می شود . روغنهای فرار را میتوان از گیاهان با روشهای گوناگونی بدست آورد. که عبارتند از : فشردن ؛ تقطیر ؛ استخراج با حلالهای فرار ؛ روغن های جاذب و خیساندن ، لازم به ذکر است که استخراج با حلالهای فرار یک روش جدید است. که میتواند جایگزین روشهای دیگر شود اما از تقطیر گرانتر است .
بیشتر روغنها معمولا بوسیله تقطیر با بخار آب بدست می آیند . اما در برخی از روغنها دما اثر معکوسی دارد. مثل روغن مرکبات که با فشردن پوست آنها روی اسفنج بدست می آیند، روغنی که به اسفنج منتقل می شود.
امروزه عطرها با روش های بسیار متفاوت تری نسبت به گذشته و با مواد شیمیایی مصنوعی به جای روغن های طبیعی ساخته و مورد استفاده قرار می‏گیرند. استفاده از این مواد باعث کاهش هزینه و در نتیجه استفاده بیشتر از عطر و ادکلن می‏شود. اما بهره برداری و استفاده از صمغ بنه به عنوان یک ماده کاملا طبیعی در صنعت عطرسازی و تولید عطر و ادکلن بجای مواد مصنوعی و شیمیایی می‏تواند پیشرفت چشمگیری در این حوزه به شمار آید.

در نهایت باید گفت حس بویایی یک فعالیت درست مغزی محسوب می‏شود و استفاده از عطر و رایحه های متعدد آن برای ایجاد حس خوب در میان مردم و افزایش حس اعتماد پذیری و همچنین اعتماد به نفس هرچه بیشتر مورد استفاده قرار می‏گیرد.
با توجه به سابقه و کاربرد استفاده از سقز درختان بنه در پایه عطرهای فرانسوی امیدواریم بتوانیم با گسترش و پیشرفت صنعت عطرسازی از این ماده گران بها در تولید عطرهای ساخت داخل نیز بهره گیریم.