ماندگاری عطر چیست و چه عطرهایی ماندگارترند؟

وقتی  عطری گران قیمت را روی پوست خود می‌زنید، انتظار دارید که بوی عطر تا ساعت‌ها باقی بماند و سایر افراد آن را احساس کنند. این موضوع، در واقع به همان مفهوم کلی ماندگاری عطر اشاره دارد.  یکی از مهمترین عوامل انتخاب عطرماندگاری آن است. زیرا اگر عطری ماندگاری کافی نداشته باشد، هر چقدر هم که خوشبو و دلپذیر باشد، ارزش هزینه اضافه را نخواهد داشت.

شاید برای همه ما این سوال وجود داشته باشد، که چه عوملی در ماندگاری عطر تاثیر گذار است ؟ از کجا می‌توان تشخیص داد که ماندگاری یک عطر زیاد یا کم است؟ این موضوع قبل از هرچیز به نوع و کیفیت عطرها بستگی دارد. در ادامه این مقاله قصد داریم، درباره مفهوم کلی ماندگاری عطر و ویژگی عطرهایی که ماندگاری بیشتری دارند صحبت کنیم ومطالبی را برای شما ارایه دهیم.

ماندگاری عطر مسِئله ای است که دغدغه خیلی از افراد می باشد.همه ما می دانیم که استفاده از عطر باعث ایجاد جذابیت و بالا رفتن اعتماد به نفس در شما می شود، گاهی اوقات ممکن است شما برای عطر مورد علاقه خود هزینه های زیادی انجام دهید؛ اما پس از استفاده از آن متوجه شوید که این عطراز ماندگاری کمی برخوردار است پس عامل ماندگاری عطر تنها به قیمت آن بستگی ندارد. بلکه فاکتورهایی در ماندگاری عطر شما موثر هستند که در این متن مورد بررسی قرار میگیرند.

چه فاکتورهایی در ماندگاری عطر موثر است؟

۱-مکانی که عطر خود را در آنجا نگهداری می کنید:

شرایط نگهداری عطر در پخش بو و ماندگاری آن  بسیار موثر است، محیط هایی  که دارای نور و گرما هستند می توانند مایع را اکسید کنند و منجر به تغییرات شیمیایی در عطر شما شوند. بنابراین برای جلوگیری از تغییر بو و ترکیبات عطر ، می بایست  آن را در مکانی خنک و تاریک نگهداری کنید. این  عمل باعث می شود تا تغییری در ترکیبات عطر ایجاد نشود و همچنین عطر بوی مورد نظر خود را حفظ کند. یکی از مکان های پیشنهادی نگهداری در دماهای پایین می باشد.

2-غلظت عطر:

ماندگاری عطرها همچنین به فرمول ساخت عطر در کارخانه و غلظت آنها بستگی دارد. هر چه مقدار الکل در عطر بیشتر باشد ماندگاری عطر کمتر است.  وهرچه یک عطر کمتر رقیق شده باشد طبعا دوام بیشتری خواهد داشت.

3-رطوبت پوست شما

افرادی که پوست خشکی دارند؛ باید بدانند که عطر بر روی بدن آنها آن طور که انتظار دارند ماندگار زیادی نخواهد داشت. دلیل این موضوع این است که عطر سریعتر تبخیر می شود. پس بهتر است ابتدا از لوسیون بدن بدون بو و یا لوسیون خود عطر برای آبرسانی پوست استفاده کرده و سپس  ازعطراستفاده نمایید.در کل پوست‌ چرب، عطر را بهتر از پوست خشک نگه می‌دارد؛ زيرا پوست چرب به طور طبيعی مرطوب است و رطوبت باعث ماندگاری بهتر عطر مي شود..

4-نحوه استفاده عطر

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که مچ دست خود را به هم میمالید، باید از انجام این کار خودداری کنید دلیل این امر این است که شما با انجام این کار با ایجاد گرما و اصطکاک ناشی از آن ساختار ترکیب های پیچیده در عطر را بر هم میزنید و روند ماندگاری آن را کاهش می دهید.

عطر را بر روی بدن اسپری کنید نه بر روی لباس زیرا عطر روی پوست پخش بو و ماندگاری و کیفیت بهتری را به نمایش می‌گذارد.چنانچه عطر در جاهای نبض‌دار مانند پشت گوشها و مچ دست استفاده شود،ماندگاری بیشتری دارد و واضح‌تر به مشام می‌رسد.

5-میزان مصرف عطر

واضح است که یک قطره آب سریعتر از یک کاسه آب تبخیر می شود پس درمقدار استفاده از عطر خود خسیس نباشید، هرچه در ابتدا مقدار بیشتری عطراستفاده کنید  ، مدت بیشتری طول می کشد تا عطر تبخیر شود. برای نتیجه بهتر میتوانید پس از گذشت چند ساعت از استفاده دوباره در نقاط نبض دار عطر خود را تجدید کنید و مطمئن باشید فضا از عطر شما پر خواهد شد.

6- عطرهای گرم ماندگاری بیشتری دارند

عطرهایی  طبع گرم ، معمولا  دارای ماندگاری بیشتری نسبت به عطرهای خنک دارند . معمولا اگر در نت‌های پایه فرمولاسیون عطر از مشک، چوب، چرم و عنبر استفاده شده باشد، ماندگاری آن عطر بیشتر است. جالب است، بدانید که وجود نت‌های مرکباتی به تنهایی در یک عطر، نشان‌دهنده ماندگاری کمتر آن عطر است. رایحه نت‌های مرکباتی معمولا خیلی زود و در کمتر از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از روی پوست محو می‌شود

7-عطر را روی موهایتان مسواک کنید!

اگر می‌خواهید بوی عطر بیشتری بدهید و موهایتان هم خوش‌بو باشند، می‌توانید کمی عطر را روی یک مسواک یا براش آرایشی اسپری کنید و آن را به موهای خود بکشید. هیچوقت عطر را مستقیم روی موها اسپری نکنید، چون الکل موجود در آن به موها آسیب می‌رساند.

8. بلافاصله بعد از حمام، عطر بزنید

پوست تمیز، میزبان خوبی برای عطر‌هاست و به بیشتر شدن ماندگاری بوی آنها کمک می‌کند. برای گرفتن بهترین نتیجه، عطر را بلافاصله بعد از حمام و خشک شدن، روی پوست اسپری کنید.

9- فریز کردن عطر

عطر را بلافاصله ‍پس از خرید به مدت 2 تا سه ساعت فریز کنید و بعد از آن سعی کنید عطر را در محیط تاریک مثل کشو میز قرار داده و از فریز کردن مجدد جدا  خودداری کنید.